10 tips voor een goede demand planning en forecasting

10 tips voor een goede demand planning en forecasting

In een snel veranderende wereld is een goede demand planning een echte must. Vele factoren hebben invloed op de uitkomsten van de demand planning. Demand planning is het operationele supply chain management proces dat gebruikt wordt bij het maken van betrouwbare forecasts. Hieronder staan tien tips die kunnen bijdragen aan een goede demand planning.

  1. Zorg voor een helder proces

Omdat demand planning een deel is van de Sales & Operations Planning (S&OP) of het businessplan, en niet een opzichzelfstaande activiteit is, moet het totale proces helder voor iedereen in de organisatie zijn. Creëer een geïntegreerd businessplan dat de rest van de organisatie zal stimuleren om te kunnen voldoen aan de wensen van de klant.

  1. Bepaal op welke niveaus je gaat plannen.

Je kunt analyseren en plannen op basis van productfamilies, klantniveau, of op basis van geografische informatie. Hoe je deze vraag voorspelt en plant is uniek voor je bedrijf, je zult hier vanzelf een fijne en werkende methode in vinden of handige software voor kunnen gebruiken zoals Forecast Pro. Houdt met het plannen rekening met veranderingen in de organisatie als deze ernaar vraagt.

 

  1. Demand Planning is een kwestie van samenwerking

Naast de statistieken als basis, is onderliggende kennis ook van groot belang om te gebruiken. Maak intern daarom samenwerkingsverbanden aan. Als je de reële vraag zo dicht mogelijk benadert, zal de forecast eveneens zo nauwkeurig mogelijk zijn.

 

  1. Onthoud dat Demand Planning niet alleen maar bestaat uit forecasting.

Forecasting is onderdeel van Demand Planning wat zal leiden tot een nauwkeurige inschatting van de toekomstige vraag. Forecasten is niets anders dan voorspellen. Forecast Pro Trac is een programma dat uitstekend kan helpen bij het voorspellen van de toekomstige vraag van een bepaald product. Als organisatie kun je op basis van de forecast  de vraag proberen te beïnvloeden met bijvoorbeeld gerichte marketingacties.

  1. Als je niet kunt meten, kun je evenmin goed beheer voeren.

Meet regelmatig de basis. De Key Performance Indicators (KPI’s) is kwantitatief, meet een doelstelling of Kritische Succesfactor (KSF) en zal de ontwikkeling aangeven (negatief of positief). Als je het niet kunt meten, kun je het niet veranderen

  1. Leid mensen op, voordat je ze traint.

Het besef bij de betrokkenen zal worden vergroot naarmate zij goed zijn opgeleid. Een goede opleiding zal bijdragen aan de nauwkeurigheid. Denk daarbij aan de opleiding Demand planning & forecasting.

  1. Zorg dat je met de juiste gegevens werkt

Als je met de juiste gegevens werkt hoef je deze niet voortdurend in twijfel te trekken en eventueel na te trekken. Bij Demand Planning spelen grote hoeveelheden data een rol om tot een degelijke voorspelling te komen. Mocht je de gegevens niet vertrouwen, dan zul je weer met ‘schone’ data moeten werken voor een heldere Demand Planning. Vertrouw vooral op de cijfers en herzie alleen slechts bij uitzonderingen.  Houdt wel in gedachten dat 80 procent van het rendement behaald wordt door het herzien van 20 procent van de items.

  1. Ga op een positieve manier met fouten in de forecast om.

Een goede statistische voorspelling heeft altijd een standaardafwijking. Dit zorgt ervoor dat je altijd een passende veiligheidsvoorraad hebt. Dit leidt tot goed voorraadbeheer en een hoger servicegraad met uiteindelijk een kleinere totale voorraad.

  1. Implementeer een hoogwaardig demand planning-systeem.

Bedrijven die uitblinken in Demand Management met nauwkeurige forecast en een minimale voorraad blijken volgens een recente Aberdeen-studie tweeënhalf keer zo vaak met een hoogwaardig demand planning-systeem te werken als andere bedrijven.

  1. Demand planning moet gekoppeld zijn met profitability planning en budgetten.

Puur getallen op artikelen in de tijd uitzetten als forecast heeft geen zin als je niet weet wat je budgetten zijn of er een link is met winstgevendheid.

 

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *